Home Nieuws Klanten vertellen Docent maakt drie tijdschriften met drie klassen

Docent maakt drie tijdschriften met drie klassen

Geplaatst op 21 juli 2014 in de categorie Klanten vertellen.

Annemarie Steenbergen is docent Nederlands op een vmbo school. Ze heeft met de eerste klassen drie tijdschriften gemaakt. “De leerlingen zijn zo ontzettend trots. Ze hebben de tijdschriften dan ook echt zelf én samen gemaakt. Dit vind ik nu echt een voorbeeld van Onderwijs anno nu.”

Leerlingen aan de slag

“We zijn begonnen met een klassikale uitleg over Jilster van hooguit drie minuten. Daarna gingen de leerlingen thuis zelf aan de slag. Dat ging zoals ik hoopte dat het zou gaan: de kinderen zochten zelf iets op bij de veel gestelde vragen, googleden om te achterhalen hoe je een artikel in elkaar zet, gaven elkaar tips en namen zelf contact op met de klantenservice.”

Spelen met taal

Annemarie had een paar leerdoelen voor ogen. Als eerste wilde ze de leerlingen laten zien hoe leuk het is om met taal te spelen. “De leerlingen kregen de opdracht om zelf een vorm te kiezen voor hun artikel: een column, een gedicht, een interview, eventueel met een tekening. Leerlingen zochten vervolgens zelf op hoe je zoiets maakt in een tijdschrift.”

Instructies lezen

Om een tijdschrift te kunnen maken moet je instructies lezen en begrijpen. “Dat is best ingewikkeld”, vertelt de docente. “De leerlingen leren hier veel van. Ook het vragen stellen aan de klantenservice is een moment om iets te leren: hoe stel je je vraag netjes en begrijpelijk zodat een ander ook antwoord wil geven?”

Tijdschriften bekeken

De leerlingen waren vrij in de onderwerpkeuze. “We hebben bestaande tijdschriften bekeken in de klas. Zo ontdekten we hoe een advertentiepagina eruitziet en hoe een column is opgebouwd. De leerlingen kwamen zelf met suggesties voor hun eigen pagina. ‘Mag ik een pagina maken over schoenen?’ vroeg de een. ‘Zullen we een woordzoeker in het tijdschrift zetten?’ vroeg de ander. Zo ontstond het tijdschrift.”

Cover gewijzigd

Toch verliep het maakproces niet helemaal vlekkeloos. Vlak voor de deadline had een van de leerlingen zonder overleg de cover gewijzigd. “Toen was er wel even paniek”, vertelt Annemarie lachend. “We hebben een stemronde gehouden en daaruit bleek dat de vorige cover meer stemmen kreeg. Weer een leermoment: zo doen we dat met elkaar. Als je samen iets maakt, dan overleg je ook met elkaar.”

Bewust schrijven

Een ander leerdoel van Annemarie was dat de leerlingen zich bewust zijn van de impact van wat ze in de openbaarheid brengen. “Wees je ervan bewust dat wat je nu opschrijft, over tien jaar ook nog gelezen kan worden. Mag iedereen lezen wat jij op je eigen pagina zet? Is het niet te persoonlijk of juist kwetsend?”

Persoonlijke ontwikkeling

“Wat ik ook bijzonder vind: we zijn een paar maanden bezig geweest met het tijdschrift. Bij sommige leerlingen zag ik dan echt de persoonlijke ontwikkeling die het kind doormaakte, terug in de inhoud van de pagina. Mooi is dat.” Annemarie heeft al plannen voor nieuwe tijdschriften. Ze is een geweldige ambassadeur voor Jilster want door haar enthousiasme heeft ze meerdere ouders, docenten en ook haar dochter en haar leerlingen aan het tijdschrift maken gekregen!

Meer over Jilster in de klas