Home Nieuws Tips en tricks Samenwerken: Effectief communiceren

Samenwerken: Effectief communiceren

Geplaatst op 11 juni 2015 in de categorie Tips en tricks.

Met Jilster maak je op een leuke en gemakkelijke manier je eigen tijdschrift. De online redactieruimte is eenvoudig in gebruik en stelt je in staat om andere redacteuren uit te nodigen. Zo kan je samenwerken aan jullie eigen magazine.

Serie: Samenwerken aan een tijdschrift

Dit is deel 2 van een 3-delige serie over het samenwerken aan een tijdschrift. Lees meer over samenwerken door hieronder op deel 2 en 3 te klikken:

Deel 1. Samenwerken: Wat te verwachten
Deel 3. Samenwerken: Hou de vaart erin

Samenwerken deel 2: Effectief communiceren

Deze serie helpt je bij het organiseren, het samenstellen van je redactieteam en het samenwerken met je redacteuren. De artikelen bevatten handige tips en stappen waar je gebruik van kunt maken om het beste uit je redactieteam te halen en samen een geweldig tijdschrift te maken!

We raden je aan deze tips te gebruiken nadat je redacteuren hebt uitgenodigd en pagina’s aan ze hebt toegewezen om het maken van je tijdschrift zo soepel mogelijk te laten verlopen. Deze tips zorgen ook voor een samenhangende vormgeving van je tijdschrift en verminderen de werkdruk van de hoofdredacteur(en) aan het eind van het proces.

1. Gebruik de shoutbox

De shoutbox is een chat scherm onderin de redactieruimte. Als je klikt op openen beweegt de shoutbox naar boven zodat je een bericht kunt plaatsen. Je kunt er ook voor kiezen om je bericht te laten sturen naar de e-mails van al je redacteuren. Dan weet je zeker dat iedereen het bericht ontvangt.

jilster shoutbox chat scherm

Tip: Voor effectieve communicatie begint je bericht meteen met je onderwerp. Dan weten je redacteuren gelijk waar het over gaat.

De shoutbox is voor jou en je redacteuren de perfecte (en gemakkelijkste) manier om te communiceren. Het is een centrale tool in de redactieruimte waar iedereen gebruik van kan maken.

2. Een goede basis voor communicatie

Er zijn ook andere manieren waarop je kunt communiceren met de redacteuren, bijvoorbeeld telefonisch, persoonlijk, via e-mail of zelfs videobellen (met bijvoorbeeld Skype). De manier waarop je communiceert met je redacteuren kies je helemaal zelf, maar we hebben wel wat tips om je op weg te helpen!

Tip: Kies samen één communicatiemiddel die iedereen gaat gebruiken. Dit voorkomt dat redacteuren gesprekken of belangrijke beslissingen mislopen.

Tip: Als er gesprekken zijn die belangrijke informatie bevatten, maak notities van de belangrijkste punten en deel deze in de shoutbox. Dan weet je dat belangrijke informatie altijd beschikbaar is voor al je redacteuren.

3. Hulp met voorbeelden

Naast communiceren via de shoutbox en duidelijke afspraken, kan je ook op andere manieren communiceren met je redactieteam. Je kunt het ze uitleggen, maar je kunt het ze ook laten zien. Voorbeelden zijn handig bij het maken van een tijdschrift. Er zijn sjablonen in de redactieruimte, maar je kunt ook je eigen sjablonen maken.

Lees meer over starten als hoofdredacteur.

We vertrouwen erop dat deze tips je zullen helpen bij het maken van een tijdschrift met je eigen team van redacteurs.

Naar de redactieruimte