Home Nieuws Klanten vertellen Derde klassers Coornhert Gymnasium maken un magazine

Derde klassers Coornhert Gymnasium maken un magazine

Geplaatst op 23 mei 2017 in de categorie Klanten vertellen.

Tijdens de ‘Dag van de Franse taal’ maakten alle derde klassers van het Coornhert Gymnasium uit Gouda een tijdschrift. Anne-Marie Prins, docent Frans liet de leerlingen per klas op een interessante, creatieve manier een tijdschrift maken. Dit resulteerde in vijf, kleurrijke magazines volledig in het Frans.

De dag van de Franse taal


“Voor de tweede keer organiseerde de sectie Frans ‘De dag van de Franse taal’, Journée de la langue française. Vorig jaar was de eerste keer. Derdejaars leerlingen moeten na dit schooljaar kiezen. Om deze leerlingen enthousiast te maken voor Frans als examenvak organiseren we een dag met een gevarieerd programma dat geheel in het teken staat van de Franse taal”, legt Anne-Marie uit.
Het programma dit jaar bestond uit vier onderdelen. Taaldorp, waar leerlingen hun spreekvaardigheid konden laten horen, de Franse film ‘La famille Bélier', het schrijven van een lesbrief over het Franse chanson met het schrijven van een couplet voor een liedje en het maken van een echt magazine geheel in het Frans. Anne-Marie nam het initiatief voor het samen maken van het magazine.
“Elke klas moest een tijdschrift maken en elke leerling minimaal een bladzijde vullen”, vervolgt Anne-Marie haar verhaal. “De klas die het mooiste, meest gevarieerde tijdschrift had gemaakt, kreeg een heerlijke taart.”

Eigen ervaring


Anne-Marie had zelf ervaring opgedaan met het maken van een glossy. “Een vriendin die vijftig werd, kreeg een zelfgemaakt, persoonlijk tijdschrift. Voor in dat tijdschrift heb ik een bladzijde gemaakt. Toen kwam bij mij het idee dat dit ook heel leuk zou zijn voor op school. Dat was de aanleiding om vorig jaar hiermee te beginnen. Het programma waarmee je het tijdschrift maakt, had ik mezelf eerst eigen gemaakt. Vooral de sjablonen, te gebruiken voor in het tijdschrift, maken het een stuk echter. De leerlingen zijn er zo handig in, die gaan direct aan de slag.”

De organisatie


Anne-Marie had goed nagedacht over hoe ze het zou aanpakken. “Van iedere klas zaten twee tot drie leerlingen in de hoofdredactie. Ik had mezelf ook hoofdredacteur gemaakt om mee te kijken. Ongeveer twee dagen voordat de ‘Dag van de Franse taal’ begon, heb ik alle hoofdredacteuren het programma laten zien. Bovendien kregen zij een lijst met alle mailadressen om de leerlingen uit te nodigen mee te werken aan het eigen klastijdschrift. Zo kon iedereen op de dag zelf meteen aan de slag. Elke leerling kreeg twee lesuren van vijftig minuten om er iets moois van te maken. Met de hoofdredacteuren was ook afgesproken dat leerlingen, als ze een idee hadden voor hun pagina, dit moesten afstemmen met de hoofdredactie. Zo konden we voorkomen dat je een tijdschrift krijgt met bijna alleen maar recepten en puzzels. Een week na ‘De dag van de Franse taal’ moesten alle bladzijden klaar zijn. Daarna kon de hoofdredactie de laatste opmaak en de inhoudsopgave maken. Na het publiceren hebben we per klas het tijdschrift laten drukken.” Op deze manier werkten de leerlingen van Anne-Marie online samen aan een tijdschrift.

Variatie


“Het moest een gevarieerd tijdschrift worden. De eindredactie was verantwoordelijk voor de inhoud en de omslag. Dit jaar hadden ze de tijdschriften van vorig jaar als voorbeeld. Het advies was, kijk er niet te lang naar, want het is ook leuk om zelf iets te verzinnen. Het colofon en de inhoudsopgave zagen we dit jaar terug in alle vijf de magazines.
Er is ook niemand geweest die een bladzijde niet heeft ingeleverd. Alle leerlingen pakten het serieus op, want iedereen wilde natuurlijk dat hun eigen tijdschrift er goed uitzag en allemaal gingen ze voor de taart. Iets geks in het tijdschrift zetten werd door de hoofdredactie dan ook niet geaccepteerd.”

Voor de leerlingen is het heel leuk te zien dat het tijdschrift er meteen zo goed uitziet. Dat stimuleert enorm. Net als in een echt tijdschrift staan er in de tijdschriften gemaakt door de leerlingen van het Coornhert uiteenlopende items. Van fashion en horoscopen tot aandacht voor celebs, en van sport tot een interview met Anne-Marie zelf. Leerlingen die hun docent Frans hadden geïnterviewd, dachten dat ze op deze manier - met ook nog een foto van Anne-Marie op de cover - meer kans maakten op de taart!

Laisser-faire

De leerlingen kregen de vrije hand in het maken van het tijdschrift. De uitvoering werd min of meer op z’n beloop gelaten. “Het werd na uitleg van de opdracht direct gevraagd, maar de leerlingen kregen geen cijfer voor het maken van een Franse pagina voor in het tijdschrift. Het doel was actief bezig zijn met de Franse taal. Ik heb dan ook niet gelet op taalfouten. Dan was de opdracht anders geweest.”

Voor meerdere doeleinden

Anne-Marie is ervan overtuigd dat het maken van een tijdschrift een lesaanpak is die voor meerdere vakken interessant is. “Toen ze klaar waren heb ik de tijdschriften in de docentenkamer gelegd. Collega’s waren er meteen enthousiast over.” Deze creatieve manier van lesaanpak is natuurlijk heel leuk. Alleen is daar een kleine vrees bij Anne-Marie. “Ik hoop niet dat al mijn collega’s dit ook gaan doen, want dan moet ik weer wat nieuws verzinnen!”
Het tijdschrift is ook mooi promotiemateriaal voor een school. “Met de opendag hadden we de tijdschriften liggen. Ouders hebben dan niet eens in de gaten dat leerlingen dit zelf hebben gemaakt. Ze denken dat het bijvoorbeeld lesmateriaal is. Volgend jaar komt er een briefje bij: ‘Gemaakt door leerlingen!’.”